מה מיוחד בעיצוב למובייל?
מה מיוחד בעיצוב למובייל?

אז במה שונה עיצוב למובייל, בהשוואה לעיצוב למחשבים “רגילים” ?
בניגוד למחשבים רגילים, בהם השימוש בממשק נעשה בעיקר בעכבר או במשטח מגע , השימוש במכשירי מגע הוא באמצעות מניפולציה ישירה – מגע ישיר בממשק, ללא שימוש באמצעים מתווכים כמו עכבר או מקלדת. בנוסף, השימוש משתנה בהתאם לאופן החזקת המכשיר ואופן השימוש בו. מחקר שערך סטיבן הובר ב-2013 בדק את אופן השימוש במכשירים ניידים, והעלה את המסקנות הבאות: כיוון: 94% ממשתמשי המכשירים הניידים מחזיקים את הנייד לאורך, לא לרוחב. שימוש: 85% מהמשתמשים מחזיקים את הנייד ביד אחת, ושולטים בו עם הבוהן בלבד או עם היד השניה. 15% בלבד מחזיקים ומשתמשים בשתי ידיים בו זמנית. למה זה חשוב? כדי לגשת לעיצוב, אנחנו רוצים קודם להבין מהי מערכת היחסים בין המשתמש לבין המכשיר (ולא, הכוונה אינה למקום שאתם שומרים לנייד לצד הכרית בלילה). אם נצא מנקודת הנחה שהמשתמש משתמש בעיקר בבוהן ללחיצה – זה אומר שהאזורים הלחיצים צריכים להיות גדולים מספיק. אם הוא מחזיק את הנייד ביד אחת, נעדיף להימנע מלמקם אזורים לחיצים בפינה השמאלית העליונה. אם נבין מאיזה מרחק צופה המשתמש במסך, נדע כמה גדול או קטן יכול כל רכיב להיות. אם בעבר משתמשים נרתעו מלעשות במובייל שימוש מורכב, או כזה הכרוך בצעדים “רציניים”, נראה שכיום הרתיעה הזו פוחתת, וכי הזמינות הרבה של המובייל מנצחת את כל המחסומים. עוד מאפיינים שתרמו להרחבת השימוש בנייד הם מידות המסכים שהולכים וגדלים, וכן איכות וזמינות החיבור לאינטרנט.
ומה הלאה? האם השליטה המוחלטת של מסכים ומסכי מגע תמשך גם בעתיד? היום קשה לנו לדמיין את התחבורה הציבורית בלי פייסבוק, את עולם הדייטינג בלי טינדר ואת ארוחת הצהריים שלנו בלי אינסטגרם. אז קל להניח שהמסכים יישארו קרובים אלינו גם בעתיד, אך קשה לחזות איך הם יראו ויתנהגו. האם יותר מכשירים ישתמשו בפונקציות דיבור? האם מחשוב לביש יכנס ויהפוך לחלק משמעותי מהשוק? האם IOT Internet of Things)) ישתלב בחיי היומיום שלנו? או שאולי המסכים יישארו החלק הדומיננטי בשוק, אבל יהפכו לגמישים / דקים / עבים יותר? אלו הערכות שאנו מתמודדים איתן מחדש בכל פרויקט של עיצוב ממשק משתמש, על מנת לנסות ולייצר את התוכן הטוב והנכון ביותר עבור הלקוח והמוצר הספציפי. אחד האתגרים הוא לגשר על פער הזמן שבין איפיון, עיצוב ופיתוח המוצר לבין לתאריך שחרורו לשוק. עלינו לחשוב מה יהיה נכון בעוד שנה, בניגוד למה שנכון היום, או מה שהיה נכון לפני שנה.