אין מי שלא עוסק בבניית אתרים, עיצוב אתרים או קידום אתרים ולא שמע עשרות פעמיים את הביטוי "חווית משתמש". חווית משתמש טובה חשובה היום לא רק למי שגולש באתר, אלא גם לגוגל ואפילו למי שיוצר אפליקציות. אבל לפני שמתחילים לדבר על עיצוב חווית משתמש, או UX באנגלית, יש להבדיל בין UX ל-UI. עיצוב חווית משתמש – UX כאשר אנחנו מדברים על UX, או User Experience, אנחנו מדברים על החוויה הכוללת שנוצרת בין המשתמש לבין המוצר אותו אנחנו מעצבים. לכן, בדרך כלל נרצה ליצור אצל המשתמש את התחושה הנכונה ולענות על כל הצרכים שלו באמצעות תכנון נכון של המוצר החל מהרמה הבסיסית ביותר. אגב, לא מדובר בהכרח באתר אינטרנט, ולמעשה המוצר יכול להיות כמעט כל דבר, החל מעכבר מחשב ועד למקרר החכם שלכם.
לעומת UX, UI מתייחס ספציפית לעיצוב ממשק המשתמש דרכו המשתמש מתקשר עם המוצר ולכן ניתן לומר כי הוא חלק מחוויית המשתמש והרבה פעמיים מהווה את האופן בו מיישמים את חווית המשתמש בפועל. לפיכך, למרות ששני התחומים קרובים מאוד ויש ביניהם חפיפה מסוימת, הם ממש לא זהים, וכאשר מדובר על מוצרים מורכבים ביותר, בהחלט ייתכן שמעצבי ממשק ומעצבי חווית המשתמש יעבדו זה לצד זה. עוד דבר שחשוב לשים לב אליו הוא שלעיתים משתמש גם בביטוי "אפיון חווית משתמש" או אפיון אתרים. למילה אפיון יש אמנם קונוטציה פחות ויזואלית מ"עיצוב חווית משתמש", אך בדרך כלל שני המונחים מקבילים זה לזה. בנוסף, ישנו קשר הדוק בין עיצוב חווית משתמש ושיפור יחס המרה – נבין יותר בהמשך.
אחרי שהבהרנו את ההבדלים בין שני המושגים, בואו נתעמק יותר בעקרונות שבעזרתם ניתן לעצב חווית משתמש מוצלחת. כאשר אנחנו מעצבים את חווית המשתמש, אנחנו צריכים לדעת מראש מיהו המשתמש הממוצע שלנו. לדוגמה, האם הוא אדם פרטי, או שאולי בעל עסק? מה בדיוק הוא מחפש ובאיזו סיטואציה? מהם הצרכים הספציפיים שלו? לא כל הפרסונות חייבות להיות בהכרח זהות, אך עלינו להתייחס לכל הפרסונות האפשריות.
גם מוצרים פיזיים לחלוטין עם ממשק בסיסי כמו למשל סטרימרים זוכים מדי פעם לעדכוני קושחה (Firmware) שמשנים את אופן ההתנהגות שלהם.
מנגד, שינויים גדולים מדי בתשתית שלא בהכרח מגיעים מן המשתמשים עשויים לפגוע מאוד בחוויית השימוש. במידה ואתם רוצים לבצע שינוי יסודי או מתיחת פנים, תנו למשתמשים את היכולת לחזור לגרסה הקודמת, עדיף לעשות זאת בהודעת אימייל על מנת לתת להם התראה של כמה ימים מראש.